Waarom Feldenkrais?

Je leert hoe je klachten ontstaan en wat je eraan kunt doen. Je kunt je prestaties verbeteren. En tevens leer jezelf beter kennen.                                                                   Wordt je eigen leraar om zelf (rug)pijn, RSI, bewegings- of houdingsklachten en stress aan te pakken. Vind zelf de oplossingen voor hardnekkige problemen.

Feldenkrais onderzoekt op een zachtzinnige manier bewegings- en pijnpatronen. Stress en pijnklachten worden verholpen omdat alle aspecten bij de bron, de hersenen, worden aangepakt.

Voor wie is Feldenkrais?

De Feldenkrais-methode is voor iedereen. Iedereen kan Feldenkraislessen volgen, ongeacht leeftijd of conditie. Je kunt individuele sessies boeken of groepslessen volgen. 

De individuele sessies worden FI (functionele integratie) en de groepslessen ATM (awareness through movement) genoemd.

Wat is het effect van Feldenkrais?

Door Feldenkraislessen, zij het in groepsverband of in een individuele sessie, leer je een andere zelfwaarneming en nieuwe bewegingspatronen. Dit leidt tot vermindering van pijn en tot herstel van blessures. In Feldenkrais-lessen komt ook het bewezen effect van meditatie aan bod. Het verdiepen in de waarneming van jezelf is meditatief en tevens heilzaam voor lichaam én geest.

Hoe werkt Feldenkrais?

Individuele sessies zijn  misschien wel de beste manier om je eigen, specifieke vragen rustig en beheerst te onderzoeken, zonder dat jij inspanning hoeft te leveren. Op deze manier kun je houding en bewegingen het snelst  verbeteren. Met zachte aanraking, vragen en  onbekende bewegingspatronen zullen wij je eigen lichaamsorganisatie veranderen. Dit is een kompleet nieuwe ervaring voor je lichaam en leidt tot veranderingen in je hersenen. Stress en pijnklachten worden dus verholpen omdat alle aspecten bij de bron, de hersenen, worden aangepakt.

 

Groepslessen zijn een vehikel voor zelfonderzoekend leren. Je beweegt zelf en probeert alle bewegingen heel gecontroleerd  uit te voeren. Je kunt dit in een groep, online of via boeken of video’s doen. Alles wat met bewegen, ademen en balance te maken heeft komt aan bod. Bewegen volgens de Feldenkraismethode zorgt ervoor dat de verbindingen tussen hersenen en lichaam worden verbeterd en uitgebouwd. Door bewust je lichaam en de positie ervan in de ruimte te onderzoeken, zoeken je hersenen en het zenuwstelsel naar nieuwe, betere oplossingen om te bewegingen. Je gaat ingeslepen bewegingspatronen ontdekken en herkennen. Door subtiele veranderingen ervan leer je pijn te verminderen en zelfs te voorkomen.

Wie was Moshé Feldenkrais?

De methode is ontwikkeld door wereldburger Dr. Moshé Feldenkrais (1904-1984). Hij was natuurkundige en ingenieur, en bovendien de eerste Franse judoka die de zwarte band behaalde. Tot aan zijn dood heeft Moshé Feldenkrais zijn lessen op tape, video en in boeken gedocumenteerd. Er zijn er meer dan 1.000 beschikbaar. De meeste lessen gaan over alledaagse bewegingen zoals zitten, staan, liggen en lopen.

Tegenwoordig wordt de Feldenkraismethode in 18 landen door meer dan 7.000 leraren onderwezen.

Feldenkrais in het nieuws

Washington Post

New York Times

Een klein overzicht van principes en alles wat je kunt leren in Feldenkrais-lessen of sessies:

  1. Goede houding betekent om zonder aarzeling of voorbereiding in elke gewenste richting te kunnen bewegen.
  2. Je wervelkolom staat recht op de grond voor een optimale ondersteuning.
  3. De grond ondersteunt je in elke beweging.
  4. Je bent altijd de baas over alle bewegingen.
  5. Je ademhaling is ontspannen en vrij tijdens elke activiteit.
  6. Je hoofd en ogen zijn ontspannen en vrij in alle activiteiten: dat laat zien dat je geen overbodige spanning hebt.
  1. Je leert om nieuwe dingen te leren.
  2. Je ontwikkelt een duidelijk zelfbeeld van je lichaam. 
  3. Overgangen tussen bewegingen worden efficiënter en moeitelozer: zittend tot staan, traplopen, rennen, van de vloer opstaan, rollen, etc….
  4. Je gebruikt je benen en bekken efficiënt om je bovenlijf te ondersteunen.
  5. Je leert een goede timing van je bewegingen en een gezonde uitlijning van je gewrichten.
  6. Je ontwikkelt een sterke en soepele wervelkolom en rug.
  7. Je voelt duidelijke ondersteuning van de grond in je bewegingen en je oriëntatie.
  1. Je begint bewegingen met je hele lichaam in plaats van met alleen enkele lichaamsdelen.
  2. Je leert om bewegingen te vermijden die op wilskracht gebaseerd zijn.
  3. Je maakt je langer en groter om te bewegen in plaats van je kleiner te maken en je schrap te zetten.
  4. Je begint vergelijkbare bewegingen op meer dan één plek in je lichaam.
  5. Je integreert je grote spieren voor meer controle en balance.
  6. Je coördineert je adem, ogen en hoofd effectief met je beweging.
  7. Je wisselt af tussen delen van je lichaam en het geheel, zodat je ziet hoe bewegingspatronen zijn opgebouwd.
  1. Het onderscheid tussen een leerproces en prestatiegericht werken ligt ten grondslag aan de methode.
  2. Het verschil tussen bewust oefenen en een gewone activiteit zal duidelijker worden.
  3. Nieuwsgierigheid, verkennen en creativiteit zullen belangrijker worden dan prestatiedrang.
  4. Herontdekking van het plezier in leren en onderzoeken en vermindering van de angst voor het onbekende zijn belangrijke steunpilaren van de Feldenkrais-methode.
  5. Het gaat om verbetering en niet in de eerste plaats om genezing of een snelle oplossing.