Waarom Feldenkrais?

Je leert hoe je klachten ontstaan en wat je eraan kunt doen. Je kunt je prestaties verbeteren. En tevens leer jezelf beter kennen.                                                                   Wordt je eigen leraar om zelf (rug)pijn, RSI, bewegings- of houdingsklachten en stress aan te pakken. Vind zelf de oplossingen voor hardnekkige problemen.

Feldenkrais onderzoekt op een zachtzinnige manier bewegings- en pijnpatronen. Stress en pijnklachten worden verholpen omdat alle aspecten bij de bron, de hersenen, worden aangepakt.

Voor wie is Feldenkrais?

De Feldenkrais-methode is voor iedereen. Iedereen kan Feldenkraislessen volgen, ongeacht leeftijd of conditie. Je kunt individuele sessies boeken of groepslessen volgen. 

De individuele sessies worden FI (functionele integratie) en de groepslessen ATM (awareness through movement) genoemd.

Wat is het effect van Feldenkrais?

Door Feldenkraislessen, zij het in groepsverband of in een individuele sessie, leer je een andere zelfwaarneming en nieuwe bewegingspatronen. Dit leidt tot vermindering van pijn en tot herstel van blessures. In Feldenkrais-lessen komt ook het bewezen effect van meditatie aan bod. Het verdiepen in de waarneming van jezelf is meditatief en tevens heilzaam voor lichaam én geest.

Hoe werkt Feldenkrais?

In individuele sessies zal ik voornamelijk jou zacht, rustig en beheerst bewegen, zonder dat jij inspanning hoeft te leveren. Dit is een kompleet nieuwe ervaring voor je lichaam en leidt tot veranderingen in je hersenen. Stress en pijnklachten worden dus verholpen omdat alle aspecten bij de bron, de hersenen, worden aangepakt.

 

In groepslessen zul je zelf bewegen en alle bewegingen heel gecontroleerd proberen uit te voeren. Ik nodig je uit om zelf je bewegingen te onderzoeken, rustig, beheerst en zonder druk. Bewegen volgens de Feldenkraismethode zorgt ervoor dat de verbindingen tussen hersenen en lichaam worden verbeterd en uitgebouwd. Door bewust je lichaam en de positie ervan in de ruimte te onderzoeken, zoeken je hersenen en het zenuwstelsel naar nieuwe, betere oplossingen om te bewegingen. Je gaat ingeslepen bewegingspatronen ontdekken en herkennen. Door subtiele veranderingen ervan leer je pijn te verminderen en zelfs te voorkomen.

Wie was Moshé Feldenkrais?

De methode is ontwikkeld door wereldburger Dr. Moshé Feldenkrais (1904-1984). Hij was natuurkundige en ingenieur, en bovendien de eerste Franse judoka die de zwarte band behaalde. Tot aan zijn dood heeft Moshé Feldenkrais zijn lessen op tape, video en in boeken gedocumenteerd. Er zijn er meer dan 1.000 beschikbaar. De meeste lessen gaan over alledaagse bewegingen zoals zitten, staan, liggen en lopen.

Tegenwoordig wordt de Feldenkraismethode in 18 landen door meer dan 7.000 leraren onderwezen.

Voor musici

Als musicus studeer je uren achtereen. Daarbij let je soms onvoldoende op signalen van je lichaam, waardoor blessures op de loer liggen. Blijf gezond en goed spelen. Leer een juiste lichaamshouding aan te nemen én te behouden, en voorkom daarmee onnodige pijn en andere klachten.

In een Feldenkraisles leer je de mogelijkheden van je lichaam goed kennen, wat je muzikale prestaties ten goede zal komen. Specifieke problemen kunnen we het beste in een individiuele sessie behandelen.

Voor sporters

Als sporter wil je binnen je eigen mogelijkheden optimaal presteren. Je traint veel, waardoor de kans op blessures of overtraining toeneemt. Of je raakt gefrustreerd, als je te weinig voortuitgang ziet.

Met Feldenkrais ga je beter en effectiever trainen. Je leert de mogelijkheden van je eigen lichaam beter kennen. Je zult nieuwe oefenstof op een prettiger, meer ontspannen manier tot je nemen. Je boekt progressie op een veilige en verantwoorde manier.

Als je geïnteresseerd bent: meld je aan voor een groepsles of individuele behandeling.